Tu nájdete zoznam najpoužívanejších skratiek v diagnostike a ich stručné vysvetlenie. Po kliknutí na vybraný pojem zíde obraz priamo do pasáže s požadovaným textom, ktorý sa zarovná pri hornom okraji obrazovky.
Slovensky preložiteľné ako "lokálna sieť riadiacich jednotiek". Pôvodne ho vyvinul Bosch na riadiace systémy automobilov, v posledných rokoch sa využíva i v priemyselnej automatizácii riadiacich systémov, senzorov a akčných členov, fyzicky ide o tzv. krútenú dvoj linku, ktorá prepája CAN kompatibilné riadiace jednotky
Asociácia na Štandardy v Automatizácií a Meracie systémy.
Jedná sa o podstatnú súčasť vznikajúceho automobilového ASAM štandardu, ktorý popisuje komunikačnú vrstvu medzi aplikáciami na strane používateľa (PC) a diagnostickými službami na strane vozidla, prípadne riadiacej jednotky (ECU).
Norma na automobilovú diagnostiku určená pre vozidlá vyrobené od 1. 1. 1996 V tomto roku bola norma povinná v USA. V Európe sa zaviedla neskôr, v roku 2000. U dieselových vozidiel až v roku 2003.
Norma pre európske autá, vychádzajúca z OBD II. Definuje okrem iného normy elektronických funkcií na riadenie systémov motorov, emisie výfukových plynov alebo trvalé zaistenie min. vypúšťania škodlivín počas prevádzky vozidla.
Vďaka norme EOBD sú taktiež zaistené nižšie emisné hodnoty, pretože práve táto norma špecifikuje štandardy EURO V a EURO IV tykajuce sa množstva povolených emisií. Špecifikácia EOBD2 určuje ešte o niečo viac stanovení v danom rozsahu. Podľa tejto špecifikácie sa musia riadiť všetci európski výrobcovia zhruba od roku 2008.
JOBD (Japanese On-Board Diagnostics)
Opäť norma vychádzajúca z OBD II. Tentoraz sa týka vozidiel vyrobených v Japonsku. Táto norma nedefinuje celé nové hodnoty, iba používa špecifické protokoly na čítanie živých hodnôt z vozidla.
Alfanumerický kód chyby systému. Skratka pre chybový kód, ktorý vám nájde diagnostika.
Štandardizovaný prípojný konektor vo vozidle. Štandard "SAE J1962" zavádza jednotnú 16 pinovú diagnostickú zásuvku, ktorá musí byť v každom vozidle umiestnená z miesta prístupného vodičovi, najďalej však 50 cm od volantu.
Tu je príklad umiestenia takého konektora:
Označenie chybového kódu, ktorý sa môže vyskytnúť náhodne (sporadicky). Takéto chyby sa vyskytujú najčastejšie len počas jedného jazdného cyklu, napr. vynechania valca pri štarte, ktoré sa ale stalo iba raz a nejedná sa tak o trvalú chybu. Tieto kódy sú taktiež užitočné na kontrolu, či bola vykonaná oprava súčasti na voze správne a neobjavujú sa tak žiadne sporadické chyby.
Diagnostické K vedenie, a tiež asynchrónny sériový protokol. Norma EOBD využíva na komunikáciu s vozidlom práve vedenie cez "K-Linku" (v zásuvke PIN 7). U novších vozidiel (od roku 2004) to tiež môže byť protokol "CAN", ktorý je opísaný o niečo vyššie.
Počet otáčok za minútu. Značka jednotky je "ot/min". Používa sa najmä na vyjadrenie rýchlosti otáčania najrôznejších mechanických zariadení (motor, turbodúchadlo).
Príklad otáčok:
700 až 7 000 – motor bežného automobilu
700 až 20 000 – motor závodného automobilu
290 000 – maximálne otáčky turbodúchadla
"Agentúra na ochranu životného prostredia". Úrad starajúci sa o dodržiavanie emisných noriem a ochranou životného prostredia voči vzduchu, vode a krajine. Každé vozidlo musí v dnešnej dobe spĺňať danú normu, ktorú EPA stanovila na určitý model (motorizáciu) vozidla. Organizácia začala operovať 2. decembra 1970, po založení prezidentom USA Richardom Nixonom. V súčasnosti má asi 17 tisíc zamestnancov, 10 regionálnych pobočiek a 27 laboratórií.
Domovská stránka - www.epa.gov
Alebo "elektronická riadiaca jednotka" je vstavaný počítač na riadenie automobilových systémov (motor, brzdový systém…). Riadiaca jednotka monitoruje činnosť systému pomocou<