Tuto zprávu již nezobrazovat

Používáme cookies k tomu, abychom Vám poskytli tu nejlepší práci s online obsahem. Vy si můžete kdykoli změnit nastavení cookies v nastevních vašeho prohlížeče. Pokračováním prohlížení naší stránky souhlasíte s přístupem ke cookies.

Základné informácie o diagnostike

Diagnostika úvodom:

Počas uplynulých 10 rokov sa do popredia automobilizmu čoraz viac dostáva termín "automobilová diagnostika". Týmto názvom súhrnne označujeme postupy na odhalenie porúch na voze. Ďalej sa tak tiež označuje nastavovanie popr. upravovanie jednotlivých zariadení vo vozidle.

Súčasný trend smeruje čoraz viac k používaniu "elektronických riadiacich jednotiek" skrátene označovaných "ECU" (Electronic Control Unit), ktoré sa starajú o jednotlivé činnosti, takže nielen o riadenie samotného motora, ale o veľa ďalších vecí ako airbagy, ABS, ESP, navigácia, sedadlá, klimatizácia atď. Vďaka tejto elektronike sa nielen zlepšili funkcie a schopnosti automobilov ale je tiež oveľa jednoduchšie určovanie prípadné závady. Tieto závady by sme mohli rozdeliť do dvoch samostatných skupín.:

 

  1. Závady objavujúce sa len občas, takmer nikdy. Ich určenie by tak bolo veľmi ťažké.

  2. Závady väčšieho charakteru, ktoré svojou mierou zasahujú do bezproblémovej prevádzky vozidla. Tieto závady sú indikované na palubnej doske v podobe žltých kontroliek motora, tzv. "MIL" (Malfunction Indicator Light)

 

Vďaka normovanému konektoru vo vozidle sa potom môžeme jednoducho spojiť diagnostickým káblom a notebookom s príslušným programom, alebo ručným diagnostickým prístrojom, s ktorým môžeme taktiež vykonávať danú diagnostiku. S uvádzanou výbavou tak možno jednoducho čítať informácie o vozidle a o jeho prípadných chybách. Ďalej možno v určitej miere vykonávať ďalšie nastavenia popr. čítania ďalších hodnôt z jednotlivých čidiel a to aj za samotného chodu automobilu.



Pri ručných prístrojoch je treba povedať, že s nimi možno len čítať a mazať závady. Disponujú iba 4 riadkovým displejom, takže ukladanie nameraných hodnôt popr. sledovanie grafu živých dát je vylúčené. Rovnako tak samotná orientácia v nich je vcelku náročnejšia.



Normy v diagnostike:

od samotných začiatkov diagnostík bol hlavný problém v samotných normách. Neexistoval štandard, ktorý by zaručoval a zároveň nariaďoval jednotlivým automobilkám kompatibilitu s jedným jediným diagnostickým prístrojom. Označenie na jednotlivých funkcii diagnostickej funkcie, ktoré však nespĺňajú žiadny štandard je súhrnné a to buď "OBD" alebo "OBD I".

V priebehu deväťdesiatych rokov sa začal objavovať nový štandard, ktorý bol schválený, a postupne na neho začali prechádzať jednotlivé automobilky popr. išlo o kroky celých kontinentov. Tento štandard sa volá "OBD II" (On board diagnostics II). Jeho prvé využitie prišlo na začiatku roka 1990 v Amerike. Od roku 1996 je tento štandard povinný pre každý automobil vyrobený na území USA. V Európe bol prechod povinný od roku 2000 resp. 2003 (naftové motory). Ázia prešla na jednotnú normu v rovnaký rok ako Európa.

Tento štandard sa začal v hromadnej výrobe využívať až v roku 1996, to však neznamená, že Váš automobil vyrobený pred týmto rokom nemôže daným štandardom disponovať. Možno nájsť celú radou vozidiel, ktoré si už 3 roky pred jednotnou implementáciou so štandardom OBD II poradí.

Overiť si kompatibilitu vozidla nie je nijak zložité. Ak vlastníte vozidlo z USA popr. ste majiteľom šetrne vedeného vozidla, tak po otvorení kapoty by ste na nej mali nájsť informačnú tabuľku (v podobe samolepky). Tu je napísané, či si automobil s diagnostikou poradí, alebo nie. Ak tu nájdete nápis "OBD II CERTIFIED" čo v preklade znamená "CERTIFIKOVANÉ PRE OBD II", tak máte vyhrané a môžete sa pustiť do diagnostiky.




 

 


















 

Prehľad rokov zavedenia štandardu OBD II:

  • 1996 – USA

  • 2000 – Európa (benzínová vozidla)

  • 2000 – Ázia

  • 2003 – Európa (naftová vozidla)

  • 2006 – Austrália

 

Zmyslom prechodu na tento štandard bolo jednak zabezpečenia jednotného systému pre automobilovú diagnostiku, ktorá v prípade poruchy na vozidle upozorní vodiča kontrolkou (MIL) a tiež zaručí komunikáciu s vozidlom pomocou diagnostického prístroja a následné nájdenie / odstránenie závady.

Označenie normy na jednotlivých kontinentoch:

  • OBD II, OBD 2 - automobily z USA

  • EOBD OBD2 - automobily z Európy

  • JOBD OBD2 - automobily z Japonska


 

Zapojenie diagnostiky:

Pripojenie samotného diagnostického kábla je veľmi jednoduché. Každý voz spĺňajúci normu OBD II je vybavený normovaným konektorom pod označením "SAE-J1962". Tento konektor je umiestnený najďalej

© 2016 Všechna práva vyhrazena, Torriacars, s.r.o. Foreveryone